KLIK HIER voor interview met Jan Oosterman NOS Radio ‘Een leven lang’ 14 september 1990
KLIK HIER voor publicatie ‘Jan Oosterman 50 jaar keramiek‘
De gedachte verbeeld
Het vastleggen van een gedachte was voor Oosterman de essentie in zijn werk waardoor het uitstijgt boven het decoratieve. Zijn voorstellingen maken het mogelijk om iets van zijn gedachten te achterhalen; om iets te begrijpen van wat Jan Oosterman als kunstenaar bezighield.
Jan Oosterman jr. (Blaricum 1911- Maarssen 1996), keramist en post- expressionistisch kunstschilder. Zijn werk houdt het midden tussen Cobra en Nieuwe Figuratie.
Jan Oosterman start zijn loopbaan als tuinarchitect en begint hiernaast onder leiding van zijn vader, kerkschilder Jan Oosterman sr., portretten te schilderen. Hij ontvangt hiervoor later een Koninklijke subsidie. Door contact met de gevluchte Duitse keramist Prof. Albert Schröder komt hij in aanraking met keramiek.
In 1945, kort na de oorlog, richt hij in Hilversum een eigen keramisch atelier op voor de dan noodzakelijke productie van gebruiksgoederen. Eind jaren veertig besluit Jan Oosterman zich te gaan toeleggen op het maken van unica waaronder zijn bekende sgraffito vazen veelal gedecoreerd met Picasso achtige voorstellingen. Later krijgt hij grote bekendheid met porseleinen boekjes en objecten, geïnspireerd door gedichten van Bert Schierbeek, met wie een hechte vriendschap ontstaat. Maar ook andere inspiratiebronnen zoals de Spaanse kunstenaar Miró hebben grote invloed op hem.
Oosterman was van 1963 tot 1976 als docent verbonden aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Bosch en in 1971 mede-oprichter van het Keramisch Werkcentrum in Heusden. Samen met zijn vrouw, de keramiste Anne Weitjens, runt hij ook in deze periode Galerie De Berenkuil in Bussum en later in Breukelen.
Na een tiental jaren in Frankrijk keert het echtpaar Oosterman in 1987 weer terug naar Nederland. In Maarssen start Jan Oosterman een nieuwe periode en gaat naast het schilderen op keramische dragers ook weer over naar het schilderen op papier, board en linnen. De hem omringende natuur en personen worden zijn motief en worden vastgelegd met zowel donkere als intense felle kleuren. Zwaar aangezette voorstellingen van natuur en de steeds maar terugkerende interactie tussen mensen die van elkaar vervreemd lijken in een sterk karakteriserende, poëtische en welhaast prehistorische penseelvoering.
Werken van Oosterman zijn opgenomen in o.a. de collecties van het
. Stedelijk Museum, Amsterdam
. Gemeentelijk Museum Het Princessehof, Leeuwarden
. Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam
. Centraal Museum, Utrecht
. Museum Flehite, Amersfoort
. Museum Gouda
. Haags Gemeentemuseum
. Stedelijk Museum Schiedam
. Hetjens Museum in Düsseldorf
Het werkarchief van Jan Oosterman jr. waaronder voorstudies, etsen, etsplaten en ca. 34 werken op papier, is sinds oktober 2020 opgenomen in het archief van het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen, Breukelen.